توضیح

این سری برنامه بنیان گذار شیوه هایی جدید از داستان گویی علمی خواهد بود تا بتواند شکوه گیتی را به نمایش بگذارد و برخی از عناصر محبوب فصل اول  را از نو خواهد ساخت. با پیوند دادن شک و تردید و شگفتی، و در هم تنیدن علوم دشوار با عناصر تصویری، احساسی و معنوی، این برنامه تجربه ای فراتر از توصیف خواهد بود. نمودی از کیهان در بزرگترین ابعادی که می شناسیم.

راهنمای اپیزود

• کاسموس: ملکول ها چه می کنند
    زندگی یعنی دگردیسی. گزینش مصنوعی گرگ وحشی را به سگ چوپان و انواع نژادهای محبوب سگ امروزی بدل کرد. و در گذر بی پایان زمان، گزینش طبیعی چشم فوق العاده پیچیده انسان را از بستر یک توده رنگدانه پرورانده.
  • کاسموس: وقت یعلم بر ترس غلبه کرد
    در گذشته ای نه چندان دور رویدادهای طبیعی را صرفا می توانستیم به ناخشنودی خداوند تفسیر کنیم. بزودی شاهد لحظه ای خواهیم بود که این رویه برای همیشه تغییر کرد، اما پیش از آن، سفینه تخیل در قلمروی سرد و غمبار ابر اورت قرار دارد. جایی که یک تریلیون شهابسنگ در آن انتظار می کشند. سفینه ما را به سفری می برد که مو بر تن راست می کند و شهابسنگی را در شیرجه چند میلیون ساله اش به سوی خورشید تعقیب می کند.
  • کاسموس: خواهران خورشید
    صورت فلکی پروین و کشف چندین پارادوکس و اکتشاف تاریخی برای بشریت. داستان گفته نشده "خواهران خورشید در عصر حاضر"، ستاره شناسان خانم اوایل قرن بیستم، به همراه دو خانم ناشنوا، در دانشگاه هاروارد که به مطالعه وضعیت ستارگان پرداختند. همچنین روایتی از یک خانم جوان انگلیسی که به آنها ملحق شد را شاهد خواهیم بود. اینکه او چگونه به مخالفت با مشهورترین منجم دنیا پرداخت و به دنیا نشان داد که ستارگان از چه چیزی تشکیل شده اند.
  • کاسموس: پسر الکتریکی
    اخترفیزیکدان مشهور بین المللی، نیل دگراس تایسون به زبانی ساده دنیای پیشرفته امروزی را در کنار روایت داستان الهام بخش مردی که نبوغ فوق العاده اش آلبرت انیشتین را به تحسین وا داشت شرح میدهد.
  • کاسموس: دنیاهای گمشده ی سیاره ی زمین
    زمین در گذشته سیاره ای متفاوت بوده است- و ما قصد داریم سفری خیال انگیز به گذشته زمین در 250 میلیون سال پیش داشته باشیم. در این سفر رویایی با ما باشید تا با عبور از زمان و فضا بفهمیم سرنوشت زمین چگونه در اتم ها، اقیانوس ها، قاره ها، و تمامی موجودات زنده نگاشته شده است.
  • کاسموس: جاودانگان
    حیات، در طی میلیاردها سال پیام هایی برای ما داشته است. این پیغام ها در دی ان ای ما نوشته شده است. اما سوال اساسی اینجاست که آیا ما میتوانیم با وجود خرابی هایی که به خاطر ظهور تمدن خود به بار آورده ایم به بقای خود ادامه دهیم؟ نیل نگاه خوش بینانه ای از آنچه آینده احتمالی ما به تصویر می کشد، به شرط اینکه بشر دانش خود را با قلب خود نیز ادغام کند.
  • کاسموس: جهان آزاد
    سفری به زمان و دنیای دیگری خواهیم داشت، یک ساحل زیبا در آخرین روز خوب درسیاره ونوس، درست قبل از اینکه هجوم گازهای گلخانه ای بر سراین سیاره آوار شود.
  • کاسموس: کهکشان راه شیری
    رها از محدودیت های پیش پا افتاده اندازه و سرعت، جذب موسیقی گوشنواز هماهنگی کیهانی می گردد و می تواند ما را به هر نقطه ای از فضا و زمان ببرد. بیش از سه دهه است که بی حرکت نشسته اما هنوز چیزی از آن سبقت نجسته. میراث آن هنوز شاداب و پرطراوت است. اکنون بار دیگر زمان رهسپاری به سوی ستارگان رسیده.
  • کاسموس: شناخت تاریکی ها
    در مقایسه با دانشمندان اروپایی در زمان قبل از کشف قاره آمریکا ما اطلاعات کمتری راجع به عالم هستی داریم. میلیاردها کهکشان، ستاره، سیاره، و ماه فقط چیزی معادل 4 درصد از کل عالم هستی می باشند. البته این اطلاعات ناچیز سبب می شود که علم از دیگر فعالیت های بشری متمایز شود. حتی رازهای کشف نشده بزرگتری در انتظار ماست، رازهایی مانند انرژی سیاه.
  • کاسموس: پنهان در نور
    در این برنامه نیل دگراس تایسون به بررسی یافته هایی درباره نور و ویژگی های آن، از زمان کشف امواج مادون قرمز توسط ویلیام هرشل تا آغاز اختر فیزیک خواهد پرداخت.
  • کاسموس:  آسمانی پر از اشباح
  • کاسموس:  عمیق تر، عمیق تر، بازهم عمیق تر
    علم می تواند حقایق همه چیز را آشکار کند، از جمله خود نیل، که به عنوان انسانی متشکل از اتم ها قابل رویت می شود.
  • کاسموس:  اتاق تمیز
    دوران جوانی پرتلاطم زمین، تمامی ردپاهای پیدایش زمین را از بین برده است. سوال اینجاست که چگونه توانسته ایم به سن واقعی زمین دست بیابیم؟
درج آگهی